אזהרה!!!

השימוש במדריך זה הוא למשתמשים מתקדמים ביותר בלבד, שכן הוא יכול בקלות להפוך את הכונן הקשיח ללא-שמיש, הוא יכול לגרום לקבצים שנשמרו לחזור לגרסה ישנה שנשמרה, או אפילו יותר גרוע מזה: להרוס את התוכן שלהם לחלוטין. יש לקרוא בעיון את קובץ ה man של פקודת reiserfsck, ולהפנים את המשמעויות הכבדות שיש לשימוש בה. אין לקחת את השימוש בפקודה זו בקלות ראש!!! אדם צריך לקחת את האחריות למעשיו, ואם משהו ייהרס, אנא אל תבואו אליי בטענות, שכן אני בסך הכל מנסה לעזור כאן.

המדריך מאוד מסוכן, ראו הוזהרתם!!!

 

 מטרת המדריך, היא לשמש בתור פקודת undelete כללית למחיצה בפורמט reiserfs. המדריך המקורי נמצא באתר זה.  

כיום, אין בנמצא פקודה אשר תשחזר קבצים במחיצה בפורמט reiserfs, אלא רק כלים בתשלום (כ 400 דולר). אם המחיצה הייתה בפורמט ext2, אז ניתן היה להשתמש בפקודה unrm שנמצאת בחבילת התוכנות tct. מדריך זה לא מתייחס לפקודה זו, וכן מעולם לא השתמשתי בה, אלא אני רק יודע על קיומה.

ראשית, יש לבדוק מהו המיקום האמיתי של המחיצה, בעזרת הפקודה mount בלי שום פרמטרים נוספים. דוגמא לפלט של mount שאליו נתייחס:

/dev/hda3 on / type reiserfs (rw)
proc on /proc type proc (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
/dev/hda4 on /home type reiserfs (rw)

 אם צריך למשל לשחזר מסמכים שנמצאו בספריה /home/user/ אז צריך לשחזר את כל מחיצת home, שנמצאת על המכשיר /dev/hda4. ניתן לראות בטור הימני את סוג הפורמט של המחיצה. אם הספריה לא הייתה נמצאת על מחיצה נפרדת, אלא על ספריית השורש /, אז הייתה בעיה, שכן חייבים לנתק את המחיצה מעיגון. על כך מייד.

כדי לנתק את המחיצה מעיגון, יש לרשום את הפקודה umount /dev/hda4

כדי להפעיל את פעולת השחזור עצמה, יש לרשום את הפקודה הבאה:

reiserfsck --rebuild-tree -S -l /root/recovery.log /dev/hda4

כותב המדריך המקורי מציע גם לעיין בקובץ ה man של הפקודה, כי אולי גם האפשרויות של rebuild-sb וגם check אולי תהיינה רלבנטיות. הצעה שלי: אם הכונן לא הרוס - להתרחק מהמדריך הזה כמו מאש.

במחיצת הבית של משתמש העל, root, יהיה קובץ בשם recovery.log, ובו כל פירוט הפעולות שנעשו.

אחרי שהפקודה תסיים את העבודה (כל זמן בין 20 דקות ל 3 שעות הוא הגיוני), יש לעגון מחדש את המחיצה על ידי הפקודה mount /dev/hda4 וניתן יהיה לראות שם את הקבצים המשוחזרים במקומם המקורי. אם היו חלקי קבצים אשר יש איתם בעיה, הפקודה הייתה אמורה לשים אותם במחיצת /lost+found/

--

דותן מזור, מדריך לשחזור קבצים במערכת הקבצים reiserfs. ביטול מחיקה, שיחזור. מדריך למתקדמים בלבד, מאוד מסוכן לשימוש! www.dotanmazor.com