המדריך נכתב במקור בשביל הוויקי של אתר וואטסאפ

מטרת המדריך: בסוף המדריך ניתן יהיה להוסיף לרשימת הכוננים הזמינים, גם כונן שהוא בעצם קישור אל מחיצה הנמצאת בשיתוף, בין אם על תחנת עבודה של חלונות או של לינוקס, דרך שימוש בפרוטוקול התקשורת סמבה (smb או samba, זה אותו הפרוטוקול).

בפועל, המדריך גם מהווה מדריך לשיטוט ברשת שיתוף קבצים.

מחשב המפעיל עליו מערכת הפעלה מסוג לינוקס, נמצא פעמים רבות ברשת אשר עליה נמצאים גם מחשבים המפעילים מערכות הפעלה מסוג חלונות (Windows). ברוב הפצות הלינוקס קיימים כלים גרפיים לצורך הפעלת כונני רשת ועבודה איתם.

מדריך זה נועד למצב שבו הכלים הגרפיים אינם עובדים, ומצריך היכרות בסיסית ביותר עם שורת הפקודה.

קודם כל אנחנו צריכים להחליט אל איזה מחשב אנו רוצים להתחבר. כדי לראות את כל המחשבים וקבוצות העבודה שהמחשב מחובר אליהן, יש לרשום את הפקודה:

nmblookup -A *

 אחרי כן, בוחרים את אחד השמות, ומריצים עליו את פקודת smbclient, אשר בודקת אילו שיתופים קיימים על המחשב, ואילו עוד מחשבים נמצאים איתו בקבוצת העבודה. האפשרות N מורה לפקודה שלא לתת שם משתמש וסיסמא. אם יש מחשב אשר צריך לקבל משתמש וסיסמא, יש להוריד את האפשרות הזו:

smbclient -N -L //pc-name

 חשוב לדעת: יש מחשבים אשר לא ייראו דרך פקודה זו, והדרך היחידה "לדעת" שהם נמצאים ברשת, היא אם יודעים את כתובת ה- IP המדויקת שלהם. אז, במקום pc-name רושמים את כתובת ה- IP, כמו למשל 192.168.1.67. אנו נניח שהשיתוף שאליו אנחנו רוצים להתחבר הוא שיתוף בשם share-name, ושאנחנו תמיד נרצה למצוא אותו על המחשב שלנו במחיצה mnt/share.

 הקובץ שבו נמצאות כל ההגדרות של הכוננים, נמצא במחיצה etc ושמו הוא fstab:

/etc/fstab

 כל משתמש יכול לצפות בתוכן שלו, אך רק משתמש-על (root) יכול לערוך אותו. לקובץ זה יש להוסיף שורה, אשר בה נגדיר את המחיצה שאליה אנחנו רוצים להתחבר. אז קודם ניתן דוגמא לשורה, ואז יהיה הסבר לגבי כל מונח שם:

//pc-name/share-name /mnt/share smbfs defaults,username=X,password=Y,codepage=cp862,iocharset=utf8,dev,rw,fmask=0777 0 0

 ועכשיו הסבר לגבי כל מונח:

pc-name הוא שם המחשב שאליו אנו רוצים להתחבר.

share-name הוא השם של השיתוף.

mnt/share הוא המיקום שאליו אנחנו "מעגנים" את השיתוף.

smbfs הוא הסוג של מערכת הקבצים של שיתופים עם פרוטוקול סמבה.

username שם המשתמש על המחשב שאליו רוצים להתחבר.

password היא הסיסמא של אותו המשתמש.

הערות לגבי שם משתמש וסיסמא:

(1) אם ניתן להתחבר אל המחשב ללא שם משתמש וסיסמא, אזי במקום username=X נרשום guest ובמקום סיסמא Y נרשום ''.

(2) מבחינת אבטחה, עדיף להשתמש באפשרות של credentials. מדריך זה לא נכנס לאפשרות זו (מי שרוצה, מוזמן להוסיף את האפשרות למדריך).

codepage הוא עמוד הקוד להצגת שמות הקבצים. cp862 הוא עמוד הקוד הסטנדרטי להצגת קבצים בשפה העברית.

iocharset היא אפשרות בחירת Character Set של השפה. האפשרות שעובדת טוב ביותר היא utf8.

rw מגדירה את השיתוף הזה בתור שיתוף שאפשר גם לקרוא אותו (r) וגם לכתוב בו (w). למעשה, מה שהאפשרות הזו מגדירה, זה את האפשרות לעשות שינויים בקצבים שנמצאים על השיתוף. כל זאת, כמובן, אם השיתוף מוגדר מלכתחילה בתור שיתוף של קריאה וכתיבה.

fmask מגדירה את ההרשאות של הקבצים שייווצרו, במידה ונחליט לשנות קובץ או ליצור קובץ חדש על המחיצה שבשיתוף. ההגדרה 0777 אומרת שכולם יכולים לקרוא, לכתוב ולהפעיל קבצים על השיתוף.

תודות: מדריך זה לא היה נכתב בלי הפתרונות הנפלאים של חרות בפורומים של וואטסאפ.